Erkek İnfertilitesi

İnfertil Erkekte Değerlendirme

Çiftlerin yaklaşık %15'inde 1 yıl içinde düzenli ilişkiye rağmen gebelik oluşmamaktadır. Bunlar arasında yaklaşık %20 olguda erkek faktörü tek başına olmakta, %30-40'ında ise erkek faktörü katkıda bulunmaktadır. Kadın yaşı 35'in üzerinde ise erkek faktörü 1 yıldan önce değerlendirilmelidir.

Erkek faktörü değerlendirirken;

İlişki sıklığı,

İnfertilite süresi

Çocukluk hastalıkları (Ateşli hastalık geçirmiş mi?)

Sistemik hastalık var mı? (Diabetes Mellitus gibi)

Daha önce geçirilmiş operasyon durumu sorgulanmalıdır.

Eğer erkekte belirgin sperm azlığı varsa bir ürolog ile beraber değerlendirme yapılmalıdır. Semen analizi için 2-5 günlük cinsel perhiz süresi gereklidir. Mümkünse morfolojik değerlendirmeyi içeren bir analiz en doğru sonucu vermektedir.

Normal sayı en az 15 milyon / ml olmalı, bunların %50'si hareketli olmalı, %4-10 arasında ise normal morfoloji olmalıdır.(Kruger Stric Kriterlerine göre)

Erkekte belirgin olarak sperm azlığı varsa (5 milyon / ml'den az ise) hormon profili ve krmozom analizi istenmelidir. FSH, LH prolaktır. Serbest ve total testosteron hormon profili içeriğinde yer alır.

Anormal FSH değerleri anormal spermatogenezi gösterir.

Hipo hastalarda FSH ve LH düşük Hipergonadotronik hastalarda FSH değeri yüksektir.

Erkek infertilisinde mutlaka varikosel yönünden de ürolog muayenesi gerekir. gr II ve III olgularda operasyon önerilebilir. Ancak subklinik varikosel ve gr I olgularda operasyon önerilmez.

Fiziki muayenin yanında skrotal USG'de muayenenin bir parçası olmalıdır.

Azospermili erkeklerde testisler normal büyüklükte ve hormonal parametreler normal ise ohstrüksiyon söz konusu olabilir muhtemelen TESA ile sonuç alınabilir. TESA ile sperm bulunamazsa MikroTESE ile arama yapılır ve bulunan spermler dondurulur.FSH değeri yüksekse ?on ohstrüktif bir durum olabilir yani üretime ait patoloji muhtemeldir bunun içinde MikroTESE yapılması gerekir.